1. Загальні положення
1.1. Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти у Вишнівському академічному ліцеї «Основа» (далі – Положення) закріплює основні напрями і цілі оцінної діяльності у закладі і покликане сприяти покращенню якості освіти.
1.2. Положення є документом, розробленим відповідно до:
- Закону України «Про освіту» (ст. 41);
- Державного стандарту початкової освіти;
- Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти;
- Статуту Вишнівського академічного ліцею «Основа»;
- Освітньої програми Вишнівського академічного ліцею «Основа».
1.3. Внутрішня система забезпечення якості освіти функціонує у взаємозв’язку з системою внутрішньошкільного контролю і моніторингу як основою управління освітньою діяльністю закладу та спрямована на забезпечення відповідності процедурам і змісту зовнішньої оцінки якості освіти.
1.4. Оцінка якості освіти здійснюється за допомогою:
- системи внутрішньошкільного контролю;
- моніторингу якості освіти;
- державної підсумкової атестації випускників, в тому числі проведеної у формі зовнішнього незалежного оцінювання;
- ліцензування;
- громадської експертизи якості освіти.
1.5. Джерелами даних для оцінки якості освіти можуть бути:
- освітня статистика;
- проміжна і підсумкова атестація;
- моніторингові дослідження;
- соціологічні опитування.
1.6. У цьому Положенні використовуються такі поняття:
- якість освіти – відповідність результатів освіти вимогам, встановленим законодавством, відповідним стандартом освіти та/або договором про надання освітніх послуг;
- внутрішня система забезпечення якості освіти – система управління якістю освіти на основі проектування, збору і аналізу інформації про зміст освіти, результати освоєння освітньої програми (за рівнями освіти), умов її реалізації і ефективності складових її підпрограм/компонентів.
1.7. Дія цього Положення поширюється на діяльність усіх педагогічних працівників закладу.
2. Принципи та цілі
внутрішньої системи забезпечення якості освіти
2.1. У основу внутрішньої системи забезпечення якості освіти покладені такі принципи:
· об’єктивності, достовірності, повноти і системності інформації про якість освіти;
· реалістичності вимог, норм і показників якості освіти, їх соціальної і особистісної значущості;
· обліку індивідуальних особливостей розвитку здобувачів освіти;
· відкритості, прозорості процедур оцінки якості освіти;
· інтеграції в зовнішню систему забезпечення якості освіти;
· доступності інформації про стан і якість освіти;
· рефлексивності, залучення педагогів до самоаналізу і самооцінки своєї діяльності;
· мінімізації системи показників з урахуванням потреб різних рівнів управління;
· дотримання морально-етичних норм при проведенні процедур оцінки якості освіти в закладі.
2.2. Основними цілями внутрішньої системи забезпечення якості освіти є:
- отримання об’єктивної інформації про функціонування і розвиток системи освіти у закладі, прогнозування змін та виявлення чинників, що впливають на якість освіти;
- надання учасникам освітнього процесу і громадськості достовірної інформації про якість освіти;
- ухвалення обґрунтованих і своєчасних управлінських рішень щодо вдосконалення системи освіти.
3. Предмет та завдання
внутрішньої системи забезпечення якості освіти
3.1. Предметом внутрішньої системи забезпечення якості освіти є:
- якість освітніх результатів здобувачів освіти (відповідність індивідуальних освітніх досягнень державним стандартам);
- якість організації освітнього процесу, що включає доступність освіти, матеріально-технічне забезпечення освітнього процесу, освітній простір, у тому числі створення інклюзивного освітнього середовища;
- якість освітньої програми, що прийнята і реалізовується у закладі, умови її реалізації;
- стан виховної роботи;
- професійна компетентність педагогів, їх діяльність щодо забезпечення необхідної якості освіти;
- ефективність управління закладом;
- прозорість та інформаційна відкритість діяльності закладу;
- стан збереження здоров’я здобувачів освіти.
3.2. Завданнями внутрішньої системи забезпечення якості освіти є:
- забезпечення функціонування моніторингу якості освіти у закладі;
- формування єдиних критеріїв якості освіти та підходів до їх вимірювання;
- формування системи аналітичних показників, що дозволяють ефективно реалізовувати основні цілі внутрішньої системи забезпечення якості освіти;
- вивчення і самооцінка стану розвитку і ефективності діяльності закладу;
- визначення рівня відповідності умов здійснення освітнього процесу державним вимогам;
- визначення рівня відповідності освітньої програми закладу запитам основних споживачів освітніх послуг та нормативним вимогам;
- забезпечення доступності якісної освіти;
- оцінка рівня індивідуальних освітніх досягнень здобувачів освіти;
- сприяння підвищенню кваліфікації учителів, які беруть участь у процедурах оцінювання якості освіти;
- розширення участі громадськості в управлінні системою освіти закладу;
- ведення освітньої статистики закладу.
4. Реалізація внутрішньої системи забезпечення якості освіти
4.1. Заходи з реалізації цілей і завдань внутрішньої системи забезпечення якості освіти плануються та здійснюються на основі проблемного аналізу освітнього процесу закладу, визначення методології, технології і інструментарію оцінки якості освіти.
4.2. Реалізація внутрішньої системи забезпечення якості освіти здійснюється за допомогою визначених процедур і експертної оцінки якості освіти.
4.3. Зміст оцінки якості організації освітнього процесу включає:
- результати ліцензування і державної акредитації;
- програмно-інформаційне забезпечення освітнього процесу;
- оснащеність навчальних кабінетів сучасним обладнанням, засобами навчання і меблями;
- забезпеченість підручниками, методичною і навчальною літературою;
- стан умов навчання відповідно до норматив і вимог Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу 2.4.2.2821-10;
- забезпечення безпеки (ТБ, ДСанПіН 5.5.2.008-01, антитерористична безпека, вимоги нормативних документів);
- рівень тривожності учнів 1-х, 5-х, 10-х класів у період адаптації;
- результати подальшого працевлаштування випускників;
- відкритість закладу освіти для батьків і громадських організацій;
- ефективність механізмів самооцінки.
4.4. Зміст оцінки професійної компетентності педагогів і їхньої діяльності із забезпечення необхідної якості освіти включає:
- атестацію педагогів, у тому числі сертифікацію, систематичність проходження курсів;
- знання і використання сучасних педагогічних методик і технологій;
- освітні досягнення здобувачів освіти;
- участь у роботі районних методичних об’єднань, професійних конкурсах різного рівня тощо.
4.5. Зміст оцінки якості освітніх результатів здобувачів освіти включає:
- державну підсумкову атестацію випускників 11-х класів за результатами зовнішнього незалежного оцінювання;
- державну підсумкову атестацію випускників 9-х класів;
- державну підсумкову атестацію учнів 4-х класів як моніторингові дослідження якості знань за основними предметами початкової школи;
- проміжну і поточну атестацію здобувачів освіти;
- участь і результативність у шкільних, районних, обласних та Всеукраїнських етапах учнівських олімпіад, конкурсів, змагань;
- моніторингове дослідження учнів 1-х класів «Готовність до навчання в школі і адаптація»;
- моніторингове дослідження рівня навченості та адаптації учнів 5-х, 10-х класів;
- моніторингове дослідження освітніх досягнень здобувачів освіти на різних рівнях навчання відповідно до внутрішньої програми моніторингових досліджень.
4.6. Зміст оцінки якості виховної роботи включає:
- якість планування виховної роботи;
- охоплення здобувачів освіти змістом діяльності, яка відповідає їхнім інтересам і потребам;
- наявність учнівського самоврядування;
- рівень задоволеності здобувачів освіти та батьків виховним процесом;
- дослідження рівня вихованості здобувачів освіти;
- позитивна динаміка кількості правопорушень і злочинів, вчинених здобувачами освіти.
4.7. Зміст оцінки здоров’я здобувачів освіти включає:
- наявність медичного кабінету і його оснащеність;
- регулярність та якість проведення санітарно-епідеміологічних профілактичних заходів;
- оцінку рівня захворюваності здобувачів освіти, педагогічних та інших працівників школи;
- діагностику психологічного клімату у закладі;
- оцінку ефективності оздоровчої роботи (здоров’язбережувальні програми, режим дня, організація відпочинку та оздоровлення дітей у канікулярний час);
- оцінку стану фізкультурно-оздоровчої роботи.
4.8. Періодичність проведення оцінювання якості освіти, визначення суб'єктів оцінної діяльності та критеріїв оцінювання встановлюються у внутрішній програмі моніторингових досліджень.
5. Організаційна і функціональна структура
внутрішньої системи забезпечення якості освіти
5.1. Організаційна структура, що здійснює внутрішню оцінку, експертизу якості освіти і інтерпретацію отриманих результатів, включає:
- адміністраціюліцею;
- педагогічну раду;
- методичну раду;
- предметні методичні комісії учителів;
- творчі групи;
- тимчасові структури (педагогічний консиліум, комісії та ін.).
5.2. Функціональні обов’язки учасників внутрішньої системи забезпечення якості освіти:
- адміністрація школи:
- регулює функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти закладу;
- забезпечує проведення в закладі контрольно-оцінних процедур, моніторингових, соціологічних і статистичних досліджень з питань якості освіти;
- забезпечує умови для підготовки працівників закладу до здійснення контрольно-оцінних процедур;
- організовує систему моніторингу якості освіти в закладі, здійснює збір, обробку, зберігання і оприлюднення інформації про стан та динаміку розвитку;
- аналізує результати внутрішньої системи забезпечення якості освіти на рівні закладу;
- формує інформаційно-аналітичні матеріали за результатами оцінки якості освіти (аналіз роботи закладу за навчальний рік, звіт директора закладу);
- приймає управлінські рішення з питань розвитку якості освіти на основі аналізу результатів, отриманих у процесі реалізації внутрішньої системи забезпечення якості освіти;
- розробляє заходи і готує пропозиції, спрямовані на вдосконалення внутрішньої системи забезпечення якості освіти.
- педагогічна рада:
- сприяє організації роботи з підвищення кваліфікації педагогічних працівників, розвитку їх творчих ініціатив;
- формує систему показників, що характеризують стан та динаміку розвитку системи освіти в закладі;
- заслуховує інформацію і звіти педагогічних працівників, доповіді представників організацій і установ, які взаємодіють із закладом з питань якості освіти, у тому числі інформацію про перевірку дотримання санітарно-гігієнічного режиму в закладі, про охорону праці, здоров’я і життя здобувачів освіти та інші питання освітньої діяльності закладу;
- приймає рішення про якість виконання освітньої програми школи за результатами навчального року.
- методична рада і предметні методичні комісії:
- беруть участь у розробці методики оцінювання якості освіти, системи показників, що характеризують стан та динаміку розвитку закладу, критеріїв оцінки результативності професійної діяльності педагогів;
- сприяють проведенню підготовки працівників закладу і громадських експертів до здійснення контрольно-оцінних процедур;
- проводять експертизу організації, змісту і результатів атестації педагогів, у тому числі за результатами сертифікації, формують пропозиції щодо їх вдосконалення;
- готують пропозиції щодо вироблення управлінських рішень за результатами оцінки якості освіти на рівні закладу.
5.2. Діагностичні і оцінні процедури у рамках внутрішньої системи забезпечення якості освіти можуть проводитися із залученням професійних і громадських експертів.
6. Участь громадськості у внутрішній оцінці
і контролі якості освіти
6.1. Гласність та відкритість результатів оцінки якості освіти забезпечується шляхом надання інформації основним споживачам освітніх послуг через:
- оприлюднення звіту директора ліцею у засобах масової інформації;
- розміщення аналітичних матеріалів, результатів оцінки якості освіти на сайті закладу.
6.2. Внутрішня система забезпечення якості освіти припускає участь у здійсненні оцінної діяльності громадськості і професійних об’єднань у якості експертів. Вимоги до експертів, які залучаються до оцінювання якості освіти, встановлюються нормативними документами, що регламентують реалізацію процедур контролю і оцінки якості освіти.
7. Прикінцеві положення
7.1. Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти Вишнівського академічного ліцею «Основа» Києво-Святошинської районної ради Київської області ухвалюється педагогічною радою закладу, затверджується наказом директора та вводиться в дію з моменту підписання наказу. Зміст Положення оприлюднюється на сайті закладу.
7.2. Зміни та доповнення до Положення вносяться за рішенням педагогічної ради ліцею та вводяться в дію наказом директора.